Choszczno; 23 03 2004r.
Izabela Białek
Zespół Szkół Nr 1
Choszczno
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
z zakresu
PREORIENTACJI ZAWODOWEJ
TEMAT: Zainteresowania i uzdolnienia jako wskazówka w wyborze zawodu.
CEL: 1. Ukierunkowanie uczniów w wyborze studiów i zawodu.
2. Poznanie własnych zainteresowań i uzdolnień.
Uczeń umie:
- określić swoje zainteresowania,
- określić swoje predyspozycje,
- wymienić zawody, w których mógłby pracować.
KLASA: IV Liceum Agrobiznesu
MIEJSCE: sala lekcyjna
CZAS: 45 minut
PRZYBORY: tablica, kreda, rzutnik, folie
METODY: wykład, burza mózgów, praca indywidualna, praca w grupie.
Przebieg lekcji
WSTĘP:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Czas 3 minuty.
Kim pragniemy zostać? – takie pytanie stawiacie sobie na początku rozmyślań nad wyborem zawodu. Niełatwo na nie odpowiedzieć, bo spośród dużej liczby zawodów trzeba wybrać najodpowiedniejszy, a więc taki, który umożliwi zrealizowanie naszych zamierzeń i planów, rozwinie uzdolnienia, przyniesie osobiste zadowolenie i uznanie innych. Decyzji takiej nie możemy podejmować pochopnie, gdyż pociąga ona za sobą wiele poważnych konsekwencji. Zawód wybrany nietrafnie prowadzi do zniechęcenia i niezadowolenia, a praca w nim staje się udręką.
I ĆWICZENIE:
Etapy postępowania w wyborze zawodu.
Metoda -"BURZA MÓZGÓW"
Jakie kroki powinniśmy podjąć aby trafnie wybrać dla siebie zawód?
( uczniowie podają propozycje, które zapisujemy na tablicy, a następnie je szeregujemy). Czas 5 minuty.
( folia)
- Krok: uświadomienie własnych zainteresowań, uzdolnień, cech charakteru, usposobienia i stanu zdrowia.
- Krok: zdobycie informacji na temat szkół, które kształcą w kierunku wybranego zawodu.
- Krok: zdobycie odpowiedniego zasobu informacji o wybranym zawodzie.
- Krok: zoriętowanie się o perspektywach pracy w wybranym zawodzie.
II ĆWICZENIE:
Co to są zainteresowania?
" PRACA INDYWIDUALNA"
Skoro zainteresowania odgrywają tak ważną rolę w wyborze zawodu, spróbujmy wspólnie zastanowić się, co to są zainteresowania.(3 minuty) (uczniowie próbują na kartkach papieru napisać definicję zainteresowań, a następnie kilka z nich odczytuje się). Na koniec ćwiczenia nauczyciel pokazuje na rzutniku definicję z encyklopedii.
DEFINICJA……………………………………………
Zainteresowania wzbogacają życie człowieka. Przyczyniają się do pogłębiania wiedzy i bezpośrednio wpływają na osiąganie sukcesów czy to w nauce, czy pracy zawodowej. Bywa i tak, że jedna osoba może przejawiać wiele zainteresowań. Trzeba więc potraktować swoje trwałe i najsilniejsze zainteresowania jako drogowskaz w wyborze zawodu. Mówiąc o trwałych zainteresowaniach, mamy na myśli te, które nie ulegają częstym zmianom mimo upływu lat. III ĆWICZENIE:
Określamy nasze zainteresowania. Odpowiadamy na pytania. Zainteresowania dotyczące szkoły
- Które przedmioty w szkole najbardziej lubimy?
- czy lubimy zagadnienia omawiane na lekcji, czy też są inne przyczyny budzące sympatię dla danego przedmiotu?
- od jak dawna dany przedmiot uważamy za ulubiony?
- Do jakiego koła zainteresowań należymy?
- dlaczego uczestniczymy w pracy tego, a nie innego koła zainteresowań?
Zainteresowania dotyczące predyspozycji intelektualnych
- Jaki książki czytamy i gromadzimy; czy są to książki o tematyce przyrodniczej, historycznej, beletrystycznej, czy też popularnonaukowej?
- Jakie artykuły w czasopismach interesują nas najbardziej?
Na podstawie odpowiedzi na powyższe pytania, każdy uczeń stara się określić w jakim zawodzie czułby się dobrze. Zapisuje to na kartce. ( 3 minuty).
V ĆWICZENIE:
Czas wolny a nasz przyszły zawód.
PRACA INDYWIDUALNA ( Czas 5 minut)
Na kartkach uczniowie odpowiadają na pytania:
CZY LUBIMY? (odpowiadamy TAK lub NIE)
- Naprawiać zepsute mechanizmy?
- Organizować zabawy dla dzieci?
- Sprawować funkcję skarbnika?
- Hodować zwierzęta?
- Konstruować modele?
- Opiekować się chorymi?
- Pisać sprawozdania na maszynie?
- Pracować na działce?
- Składać i rozkładać rower?
- Pomagać rówieśnikom w nauce?
- Sporządzać zestawienia wydatków?
- Zbierać rośliny do zielnika?
- Budować coś z drzewa, plastyku?
- Organizować wycieczki?
- Pracować w sklepiku szkolnym?
- Hodować i pielęgnować kwiaty?
- Projektować wnętrza, modele sukienek?
- Pełnić dyżury w kawiarence?
- Przygotowywać tabele i wykresy?
- Pomagać w gospodarstwie domowym?
Obliczamy wokół których pytań koncentrują się nasze odpowiedzi ( 3 minuty).
Jeżeli są to pytania 1, 5, 9, 13, 17 to oznacza to, że interesują nas czynności wymagające kontaktu z rzeczami;
Jeżeli są to pytania 2, 6, 10, 14, 18 to oznacza to, że interesują nas czynności wymagające kontaktu z ludźmi;
Jeżeli są to pytania 3, 7, 11, 15, 19 to oznacza to, że interesują nas czynności wymagające posługiwania się danymi liczbowymi;
Jeżeli są to pytania 4, 8, 12, 16, 20 to oznacza to, że interesują nas czynności wymagające kontaktu z przyrodą.
Uczniowie tworzą 4 grupy według uzyskanych wyników.
VI ĆWICZENIE:
Każdy zespół wypisuje na kartce zawody, które odpowiadają dominującym czynnościom ich grupy. (Czas 5 minut).
Po prezentacji porównujemy swoją pracę w grupach z wynikami z ćwiczenia III. Odpowiadamy na pytanie:
- Czy moje zainteresowania szkolne i dotyczące predyspozycji intelektualnych pokrywają się z grupą w jakiej się znalazłem?
- Jeżeli tak to jaki zawód najbardziej mnie interesuje z grupy, w której się znalazłam?
- Jeżeli nie to jaki zawód wybrałabym z tej grupy, w której się znalazłam?
- GRUPA
- Zawody techniczne: architekt, projektant, informatyk
- GRUPA
- Pielęgniarka, opiekunka, nauczyciel, przedszkolanka,
- GRUPA
- Kasjer, księgowy, pracownik administracyjno-biurowy,
- GRUPA
- Rolnik, leśnik, geodeta, biolog
PODSUMOWANIE:
Co wybrać? To poważny problem, który każdy musi rozwiązać sam. Co jednak brać pod uwagę przy wyborze zawodu i szkoły? Między innymi: uzdolnienia, rodzaj myślenia, zamiłowanie oraz przygotowanie z niektórych przedmiotów.
Opracowała: Izabela Białek